شکست یک سریال با پیش شماره ۰۲۱/ طنزی که به جای خنده مخاطب را عذاب میدهد
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۱۹۸۶
سریال مثلا طنز «صفر۲۱» که این شب ها از شبکه سه سیما در حال پخش است، نه تنها مخاطب را نمی خنداند و جذابیتی برای دنبال کردن ندارد بلکه به اسم جواد رضویان و سیامک انصاری قرار است دو فصل دیگر نیز روی اعصاب مخاطب راه برود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برگ برنده شبکه های تلویزیونی در جذب مخاطب معمولا بر دوش سریال های آن شبکه سوار است و اگر آن سریال در قالب طنز باشد، بدون شک بینندگان بیشتری را پای آن شبکه می کشاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال «صفر 21» تجربه مشترک کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری از شبکه سه سیما در حال پخش است. سریال طنزی که قبل از شروع پخش با ذکر نام هایی مانند جواد رضویان، سیامک انصاری، امیرحسین رستمی، سروش جمشیدی و دیگر بازیگران طنز، خبر از سریالی جذاب و سراسر خنده را می داد؛ ولی حالا که ده یازده قسمتی از پخش آن می گذرد، تمام پیش بینی های اصحاب رسانه و مردم را نقش بر آب کرده است.
این شب ها با سریالی مواجه ایم که نه کسی را می خنداند، نه جذابیتی برای دنبال کردن قسمت های بعدی دارد و نه شخصیت تازه ای که با تیکه کلام های خود، نقل صحبت های مردم کوچه بازار شود.
بینندگان تلویزیون بر اساس تجربه ای که از شخصیت های طنز این سریال در ذهن خود داشتند، انتظار دیدن سریالی داشتند که با تیپ ها و شخصیت هایی که برای آن ها خلق می کرد، همه استرس های روزانه خود را پای این سریال تخلیه کنند ولااقل ساعتی به شوخی ها و موقعیت های سراسر طنز و خنده آور این سریال از ته دل بخندند؛ اما عملا با سریالی روبرو شده اند که پر شده از یک سری شوخی های تکراری و نخ نما و حتی توسل به شوخی های صریح سیاسی این سریال نیز نه تنها به جذابیت های «صفر 21 » اضافه نکرده (مانند آتش گرفتن جهیزیه) بلکه در فضای مجازی صدای انتقاد برخی کاربران را نیز درآورده؛ مبنی بر اینکه از بین رفتن اموال دیگران جای خنده و شوخی نیست که در این سریال به بدترین شکل ممکن به آن اشاره شده است.
شاید کارگردان های این مجموعه نمایشی در برابر انتقادات وارده عنوان کنند که قصد ساخت «طنز موقعیت» داشته اند و بیننده نباید انتظار دیدن دیالوگ های سراسر خنده دار داشته باشد که در جواب باید گفت متاسفانه در این کار نیز گروه «صفر21» موفقیتی به دست نیاورده است و عملا در طول سریال داستان زندگی دو باجناق روایت می شود که در سر کار اصطلاحا «کل کل هایی» دارند که در نخ نماترین شکل ممکن هیچ خنده ای را برای بیننده به دنبال نداشته است.
«صفر21» حتی نتوانسته در خلق شخصیت ها و کاراکترهای جدید، نوآوری و خلاقیت داشته باشد. بیننده هر شب باید همان سیامک انصاری همه این سال ها را دوباره تماشا کند، با جواد رضویانی به مراتب از نظر بازی ضعیف تر از «درحاشیه» روبرو شود، شاهد بازی تکراری امیرحسین رستمی با همان میمیک همیشگی صورت باشد و حیف از استاد سیاوش طهمورث که بازی های درخشان او در این سریال به هدر رفته است.
جواد رضویان در مقام بازیگری فراز و فرودهای فراوانی داشته و این دست فرمان را در جایگاه کارگردانی هم بارها تکرار کرده و در این راه هنوز نتوانسته موفقیت چشمگیری به دست آورد. شاید بازیگری به قواره او خوش تر بیاید؛ چه بسا ثابت کرده هر وقت با کارگردان کاربلد و توانمندی مانند مهران مدیری کار کرده، بازی های درخشانی از خود به یادگار گذاشته است. هنوز از خاطر بینندگان تلویزیون شخصیت هایی مانند «داوود در پاورچین»، «شنیه در چارخونه» و «کنگر زهتاب در درحاشیه» با بازی های درخشان و سراسر خنده فراموش نشده است.
حضور «میلاد کیانی» به عنوان خواننده تیتراژ پایانی این سریال از دیگرحواشی این روزهای «صفر21» است. خواننده ای که فقط با چند ترک موسیقی به معروفیتی اصطلاحا «یک شبه» در فضای مجازی دست پیدا کرده و چه بهتر است که مدیران تلویزیون با دقت و نظارت بیشتری بر خواننده های تیتراژ سریال ها، از دردسرهای احتمالی این نوع ورود پرهیز کنند. شبکه های مختلف سیما با رسمیت بخشیدن به حضور این خواننده های تازه وارد، شهرت و محبوبیتی یک شبه نصیب آن ها می کنند که شاید هنوز آن خواننده ظرفیت لازم برای این همه دیده شدن را نداشته باشد و بعضا ماجراهایی شبیه «مهراد جم» پیش می آید که ضررهای جبران ناپذیری برای مجموعه به همراه دارد.
شاید بهتر باشد شبکه 3 و مدیر جوانش به صورت شفاف اعلام کند این همه هزینه برای ساخت سریال های طنز ضعیف با افراد نابلد چه توجیهی دارد و این روزها تلویزیون تبدیل به بازنده اصلی ساخت سریال طنز در شبکه سه سیما شده است. سریال های «دوپینگ»، «آخر خط» و شاهکار همه آن ها«صفر21» چند درصد رضایت مخاطبین را به دنبال داشته است؟ در خبرها آمده که سریال «صفر21» قرار است در سه فصل ساخته شود؛ آیا بینندگان تلویزیون فقط به اسم جواد رضویان و سیامک انصاری باید دو فصل دیگر این شاهکارتان را تحمل کنند؟!
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سیامک انصاری جواد رضویان شخصیت ها سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۱۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
بیشتر بخوانید: احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید میزند؟به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
کد خبر: 1229973 برچسبها سریال