فوق لیسانسهها؛ سریالی که برای خنده باج نداد
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۰۱۹۰
عزتالله مهرآوران بازیگر سریال تلویزیونی «فوق لیسانسهها» همزمان با پخش آخرین قسمت از فصل سوم سریال، دو شرط اصلی ادامه این مجموعه برای فصلهای بعد را کشش داستان و خواست مخاطبان عنوان کرد. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، عزتالله مهراوران در گفتگو با مهر، درباره بازخوردهای سریال «فوق لیسانسهها» که شب گذشته قسمت آخر آن از شبکه سه سیما پخش شد، بیان کرد: بازخوردها در مجموع خوب بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: بودند کسانی که از سریال خوب میگفتند حتی اگر هم بابت رودربایستی بوده، اما برخی هم بیان میکردند که دوست داشتند سریال قصه منسجمتری داشته باشد.
بازیگر سریال «فوق لیسانسهها» با اشاره به ماهیت طنز این سریال اظهار کرد: سروش صحت کارگردان سریال، طنز آن را برمبنای اتفاق قرار داده بود که فضایی جدید داشت. مردم اگر عادت کنند به این نوع سریالها و انتظار نداشته باشند که همیشه قصه و ساختار اثر، آنطور که به طور معمول فکر میکنند باشد، بیشتر با این نمونه آثار ارتباط میگیرند. در این سریال هم اندیشه و فکر نویی وجود داشت.
سروش صحت برای خنداندن مخاطب باج نداد
وی اضافه کرد: سروش صحت هم بیشتر دوست داشت این سریال در مقایسه با دیگر طنزها کار جدیدی باشد و برای خنداندن مخاطب باج نداد. به نظرم برای جاافتادن فضاهای جدید در طنز باید نوعی فرهنگسازی در مجموعههای طنز تلویزیونی انجام شود تا مردم باور کنند که به نوعی دیگر هم میتوان فکر کرد و خندید و سرگرمی داشت.
برای جاافتادن فضاهای جدید در طنز باید نوعی فرهنگسازی در مجموعههای طنز تلویزیونی انجام شود تا مردم باور کنند که به نوعی دیگر هم میتوان فکر کرد و خندید و سرگرمی داشت
بازیگر سریال خروس با اشاره به فضای تکراری سریالهای طنز گفت: من سالهاست این فضای تکراری را میبینم، ما به دلیل اینکه تنوعی در زندگی نداریم و مثل یکدیگر هستیم، همه شکل هم فکر میکنیم و همه هم دوست داریم مثل هم بخندیم.
مهرآوران تلویزیون را هم در نبود طنزهای نو مقصر دانست و عنوان کرد: سیاستگذاران باید کاری کنند که مردم به سوی چیزی بیایند که در آن ابتکار و بداعتی به خرج رفته است و این اتفاق فقط از طریق هنرمندان رخ میدهد. من فکر میکنم سروش صحت این توانایی را دارد که طنزی صیقل داده ارایه کند تا بیننده را اول به فکر وادارد و بعد سرگرمش کند. یک نکته هم هست که مردم به تدریج به ذائقههای جدید و فضاهای تازه عادت میکنند.
«فوق لیسانسهها» و یک ریسک فانتزی!
وی درباره ریسک برخی از فضاهای فانتزی در سریال نیز عنوان کرد: وقتی نویسندهای مثل ایمان صفایی و کارگردانی مانند سروش صحت امضایشان پای کار است، به هنرپیشه اطمینان میدهد. از طرفی کارگردان اجازه میداد ما راحت بازی کنیم و ترس و نگرانی کمتری داشتیم.
اگر قصه تنوع و کشش داشته باشد تا دکترا هم میتوان پیش رفت اما همانطور که گفته شد باید مردم بخواهند و نه اینکه صرفا سریال را ادامه دهیم
مهراوران درباره ادامه سریال یادآور شد: ما باید مقبول و محبوب مردم قرار بگیریم تا بتوانیم سریال را ادامه بدهیم. اگر قصه تنوع و کشش داشته باشد تا دکترا هم میتوان پیش رفت اما همانطور که گفته شد باید مردم بخواهند و نه اینکه صرفا سریال را ادامه دهیم.
بازیگر سریال هیولا در ادامه درباره سختیهای کار در سریال «فوق لیسانسهها» نیز بیان کرد: سختی این سریال این بود که نمیخواستیم تکرار شویم و باید دقت میکردیم که آنچه بازی میکنیم، از گفتار و لباس پوشیدن و اکت و... تکراری نباشد.
واقعیتهایی که با تلخی زیاد تبدیل به طنز میشود!
وی درباره شوخیهای سریال نسبت به معضلات اجتماعی نیز گفت: باید باور کنیم کسانی که کار طنز میکنند نگاه تیزبین نسبت به وقایع دارند و این نگاه به دور از مسخره کردن است. مثلا ما نخواستیم معتادان را به سخره بگیریم و اتفاقا گاهی تکرار برخی از واقعیتهاست که به دلیل تلخی زیاد به طنز تبدیل میشود.
مهراوران در پایان درباره نقش خودش در این سریال و ازدواج در میانسالی نیز گفت: خیلیها دوست دارند در این سن و سال ازدواج کنند اما رسم و رسوم این اجازه را نمیدهد و نگاه طنز، بحرانهای سخت این ماجرا را اندکی کم میکند.
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R41383/P/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهیهکننده نونخ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته میشود
اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون